Att vara nyhetsbevakare på Fittjaskolan…..
Som nyhetsbevakare har du ett viktigt uppdrag. Du är länken mellan nyheterna och dina klasskompisar!
Årkurs 5: Att vara veckans nyhetsspanare!
När du redovisar den nyhet som du har valt ska du tänka på följande:
- Berätta vad det är för typ av nyhet. ( Inrikes, utrikes, kultur, ekonomi, sportnyhet etc)
- Hur lyder rubriken?
- Vilken källa och medietyp har du använt? ( Aftonbladet, metro, www.dn.se, Svt Rapport, SR Ekot).
- Var hände din nyhet? ( Lanskap, land, världsdel)
- När hände den?
- Vad handlar nyheten om? (Återberätta din nyhet med egna ord. Välj ut tre svåra ord från artikeln och förklara vad de betyder).
- Varför tycker du att den här nyheten är viktig? Förklara.
Årskurs 6: Att vara veckans nyhetsspanare!
- Berätta vad det är för typ av nyhet. ( Inrikes, utrikes, kultur, ekonomi, sportnyhet etc)
- Hur lyder rubriken?
- Vilken källa och medietyp har du använt? ( Aftonbladet, metro, www.dn.se, Svt Rapport, SR Ekot).
- Var hände din nyhet? ( Lanskap, land, världsdel)
- När hände den?
- Vad handlar nyheten om? (Återberätta din nyhet med egna ord. Välj ut tre svåra ord från artikeln och förklara vad de betyder).
- Finns det någon bild till? Vad visar den?
- Välj två av Reporterskolans frågor och analysera din nyhet. (Vad, vem, varför, hur, Är det sant?)
Årskurs 7: Att vara veckans nyhetsspanare!
- Berätta vad det är för typ av nyhet. ( Inrikes, utrikes, kultur, ekonomi, sportnyhet etc)
- Hur lyder rubriken?
- Vilken källa och medietyp har du använt? ( Aftonbladet, metro, www.dn.se, Svt Rapport, SR Ekot).
- När hände den?
- Vad handlar nyheten om? (Återberätta din nyhet med egna ord. Välj ut tre svåra ord från artikeln och förklara vad de betyder).
- Finns det någon bild till? Vad visar den?
- Välj två av Reporterskolans frågor och analysera din nyhet. (Vad, vem, varför, hur, Är det sant?)
- Vad lärde du dig när du läste, såg eller hörde nyheten. Ställ en diskussionsfråga till klassen.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar