Den so-tid som är kvar....
.... kan ni ägna åt geografi. Använd följande sidor för att repetera era kunskaper om kartan och namngeografi. Fokusera gärna på världen.
Kulturarvet efter Antiken
Delmål 3-4:
So Direkt 1: s. 60-68 + frågor på sidan 61 samt 69.
Antiken och jag!
Vi ska under detta arbetsområde förjupa oss i arvet från Antiken.
Antiken är namnet på den grekiska och romerska forntiden, ca 700 f.Kr - 500 e. Kr.
Om vi hittills har tittat på och funderat kring var städer ligger, vad som finns i dem och uppfinningar som förändrade livet för människorna så handlar Antiken om de normer, värderingar och ideal som finns i samhället. Grunden för vårt sätt att tänka, att makten ska utgå från folket och vårt rättssystem härstammar från Antiken.
Under detta moment kommer ni som arbetar mot delmål 3 och 4 använda er av samma arbetsgång. Den ser ut såhär:
1. Läs det aktuella kapitel i boken (antingen SO Direkt 1 eller HI Gleerup).
2. Slå upp svåra ord och skapa en begreppsordlista.
3. Besvara frågor som finns till kapitlet.
4. Välj bilder som du ska använda i ditt bildreportage.
5. Skriv din berättande text i jag-form där du lever dig in i situationen i bilden. Du beskriver med ämnesspecifika ord var du är, varför du är där, vad som händer, vad du ser och hör.
Vi kommer att börja titta på hur Antikens Grekland och Romarriket styrdes.
Delmål 3:
- Läs sidan 43-50 i SO Direkt 1. Besvara frågorna på sid. 46 och 50.
Delmål 4:
- Samma som ovan.
- Dessutom: Läs s. 35- 36 (Hi Utkik)Besvara fråga 4 på sid. 43.
- Läs s. 55
Nu är det dags att bli proffsiga framtidsspanare!
Så. Nu ska ni alltså få träna på att gissa hur framtidens städer kommer att se ut. MEN. För att kunna göra rimliga framtidsspaningar så måste ni kunna lite om olika civilisationer. Vi har pratat om varför mäktiga civilisationer försvinner och nu är det er tur att fördjupa er lite i detta.
Ni kommer alla att arbeta lite olika men följande upplägg gäller för alla. Ni ska försöka se samband mellan DÅTID- NUTID för att ni ska kunna gissa hur FRAMTIDEN kommer att se ut.
FRAMTIDENS STÄDER
1. SIM CITY:
- Du är borgmästare och bygger din egen stad. Skriv och berätta om sådant som staden blir utsatt för och berätta hur du löser situationen. Du skriver i dagboksform, berättande text.(Google- docs)
- Ta reda på om detta har hänt på riktigt i historien. Du ger två konkreta exempel från Mesopotamien eller Egypten och ett från närtid.
- Din redovisning kommer att handla om vilka hot som du tycker är allvarligast mot våra städer och hur du tycker att framtidens städer ska se ut för att vi ska undvika dem.
- Du redovisar muntligt eller skriftligt.
2. JÄMFÖRELSER DÅTID - FRAMTID
- Du väljer två tidiga civilisationer.
- Ta reda på följande:
- Var ligger civilisationen? (Geografiskt: vid vatten, berg, öken, regnskog?)
- Hur styrdes landet? (präst, kung, hövding)
- Vad är det känt för? (uppfinningar)
- Varför försvann civilisationen? (erövringar, naturkatastrofer, ekonomi, politik)
- Jämför civilisationerna. Vilka likheter respektive skillnader finns det?
- Du presenterar FRAMTIDENS STAD. Var ligger den?, Hur styrs din stad?, Vilka upptäckter har människan gjort?, Hur har ni gjort för att inte er stad ska utsättas för samma hot som de tidiga civilisationerna? Du dokumenterar ditt arbete i Google docs och du redovisar muntligt eller skriftligt.
3. JÄMFÖRELSER DÅTID - NUTID - FRAMTID.
.
- Du väljer minst tre tidiga civilisationer. Använd länken nedan;
- Ta reda på följande:
- Var ligger civilisationen? (Geografiskt: vid vatten, berg, öken, regnskog?)
- Hur styrdes landet? (präst, kung, hövding)
- Vad är det känt för? (uppfinningar)
- Varför försvann civilisationen? (erövringar, naturkatastrofer, ekonomi, politik)
- Jämför civilisationerna. Vilka likheter respektive skillnader finns det?
- Hitta exempel på någon nutida stad som försvunnit av samma orsaker.
- Du presenterar FRAMTIDENS STAD. Var ligger den?, Hur styrs din stad?, Vilka upptäckter har människan gjort?, Hur har ni gjort för att inte er stad ska utsättas för samma hot som de tidiga civilisationerna? Du dokumenterar ditt arbete i Google docs och du redovisar muntligt eller skriftligt.
Varför försvinner civilisationer och hur kommer framtidens städer att se ut?
Babylon
Detroit
Pompeii
Los Angeles
Mesopotamien och Egypten
Vi arbetar vidare med flodkulturerna och ni som tar sikte mot delmål 3 börjar arbeta med att fördjupa er i Mesopotamiens och Egyptens mäktiga riken.
Använd gärna klippet nedan som stöd i ert arbete.
Vad är en flodkultur?
7a: Din historia!
Alla människor bär på en historia. I det här momentet ska vi träna på att använda en historisk referensram. Ett exempel på en historisk referensram är en tidslinje.
En tidslinje används för att få historisk överblick över viktiga händelser, personer eller epoker. Den är uppbyggd i kronologisk ordning dvs. man börjar med det som hände först och fortsätter med händelser som hände i tur och ordning efter det.
Er uppgift idag blir att kartlägga din familjs historia med hjälp av en tidslinje. Jag vill att du i ditt skrivhäfte ritar upp en tidslinje där du börjar med din egen födelse. Det markerar starten på din tidslinje. Därefter fyller du i viktiga händelser och årtal fram till idag.
Läxa till på torsdag blir att vända på tidslinjen. Din födelse markerar slutet på tidslinjen och jag vill att du fyller i tidslinjen så långt bak i tiden som du kan. Du tar dina föräldrar, släktingar till hjälp och frågar dem vad de vet om din familjs historia. Du markerar ut viktiga händelser och årtal på din tidslinje. På torsdag är du beredd på att delge din tidslinje och vilka historiska källor du har använt.
Ni använder lektionstiden till att titta på klippet nedan som är en introduktion till det vi ska börja läsa - nämligen högkulturerna.
Därefter läser ni sidorna 8-12 i Impuls Historia 1-3. ( Ligger i skåpet där skrivböckerna ligger.) Ni får bara låna dessa under lektionstid.
Lycka till, vi ses imorgon! / Catrin
7b: Hemuppgift:
Vad är historia och varför ska vi läsa historia
Vi ska börja läsa om den tid som inom historien då människorna lär sig att bemästra floderna och bli skickliga bönder. Samhällen med fungerande lagar, armeer och handel växte fram. Vi ska resa tillbaka till 3000 f.Kr då människan går från att ha varit jägare och samlare till att bli stadsbo.
Men innan vi gör det vill jag att du ska titta på bilden ovan. Känner du igen något ovan? Något monument eller någon epok? Finns du och din historia med i bilden?
Jag vill att du skriver några rader om Varför vi läser ämnet historia. Titta på bilden och fundera på vad vi ska använda historiska kunskaper till. Vad tror du? Ordet och tanken är fri!
När du har skrivit ned dina tankar så vill jag att du tar en titt på följande klipp. Detta klipp förklarar på ett mycket bra sätt vad historia är och hur ska förstå historieämnet.
När vi ses på onsdag så vill jag att ni kan redogöra för följande begrepp:
Förflutet
Historia
Kronologi
Urval
Perspektiv
Ni delar ett Worddokument med mig under morgondagen. Rubriken är: Vad är historia och Varför ska vi läsa historia?
Ha det fint, Catrin
Nyhetsåret 2015!
Välkomna till ett nytt nyhetsår! 2014 var ett extremt händelserikt år både i Sverige och i världen. Krisen i Ukraina, IS framfart i Syrien, ett försvunnet plan med 239 människor ombord, världshistoriens värsta ebolautbrott är bara några av de händelser som vi fått följa via nyheterna. Innan vi tar sats inför vårtterminen så vill jag att ni blickar tillbaka på just 2014.Vi tittar tillsammans på SVT:s årskrönika.
SVT:s årskrönika
Skriv i ditt skrivhäfte:
- Vad minns du mest från 2014?
- Vad var det roligaste som hände under 2014?
- Vad var det tråkigaste som hände 2014?
- Vilka nyheter kommer du ihåg? Varför minns du just dem?
- Vad har du lärt dig under det här året som du inte kunde innan?
Skriv i ditt skrivhäfte:
Inför 2015:
- Vad ser du mest framemot under 2015?
- Vad hoppas du ska hända?
- Vad får inte hända?
- Vad måste bli bättre?
- Vad tror du kommer att hända i Sverige och i världen under 2015?
- Välj två nyheter som du kommer ihåg från 2014 - hur tror du att dessa nyheter kommer att utvecklas 2015?
Fördjupning: Välj EN nyhet som du tycker vad `Årets nyhet`2014. Du läser på om din nyhet så att du kan sammanfatta den för dina klasskompisar. Du ger minst tre argument till varför du tycker att det här är Årets nyhet. Du presenterar nyheten inför klassen på onsdagens so-lektion med Catrin.
Hemuppgift för 7c, fredag 8.00-9.00
Fördjupning: Välj EN nyhet som du tycker vad `Årets nyhet`2014. Du läser på om din nyhet så att du kan sammanfatta den för dina klasskompisar. Du ger minst tre argument till varför du tycker att det här är Årets nyhet. Du presenterar nyheten inför klassen på onsdagens so-lektion med Catrin.
Hemuppgift för 7c, fredag 8.00-9.00
Jag vill att ni arbetar med att förbättra era presentationer och delar med mig via Vklass.
Därefter vill jag att ni tittar på det tal som Malala höll för Nobelkomittén i Oslo i onsdags.
I kommentarsfältet nedan skriver du en kommentar kring följande:
Vad tycker du är Malalas viktigaste budskap?
v. 49 Politiskt kaos och vi slutar där vi började....
I början av höstterminen läste vi om hur Sverige styrs. I veckan utlyste Sveriges statsminister Stefan Lövén extra val. Det betyder att Sveriges befolkning kommer att få gå till vallokalen igen och rösta. Det kan därför vara en god idé att repetera hur Sverige styrs.
Använd Digilär och klicka på SAMHÄLLSKUNSKAP.
Under fliken BESLUTSFATTANDE OCH POLITISKA IDEER kan du kolla på Introduktionsfilmer samt kolla vad du kommer ihåg genom att göra ett kunskapsQuiz.
Lilla Aktuellt Tema
Att jämföra religioner:
När man ska jämföra religionerna så är det lättast att börja titta på skillnaderna mellan dem. T.ex: PÅ VILKET SÄTT skiljer sig synen på människan mellan konfucianismen och buddismen?
Inom konfucianismen så har människor fem regler att följa, 'de fem banden'. Detta är en skillnad mot buddismen där människorna ska leva enligt den åttafaldiga vägen. Konfucianismens regler handlar mycket om hur man ska vara gentemot varandra, dvs. yngre ska respektera äldre osv. Den åttafaldiga vägen handlar mer om en livsstil, om hur man ska tänka och leva.
Konjunktioner är ord som hjälper er att uttrycka jämförelser är t.ex:
- tid - när, då, sedan
- orsak - för att, eftersom
- avsikt - så att, för att
- följd - så, så att, därför att
- undran - om, ifall
- reservation - fastän, trots allt, varken, både
Hur de olika religionerna ser på sin gud eller gudar och vilken roll de har för människorna kallas för GUDSSYN. Klicka på länken nedan så får du lite hjälp på traven med hur världsreligionerna ser på sina gudar.
'- Catrin, vad ska jag göra nu?'
Det är några som undrar vad ni ska göra. Här kommer några tips från mig hur jag skulle göra om jag hade fått den här uppgiften:
1. Kolla igenom instruktionerna igen - VAD är det ska jag ta reda på?
2. Börja samla information från olika källor (jag skulle klippa ut och klistra in i ett Worddokument)
3. Sortera (sortera i informationen. Vad är viktigt / oviktigt för uppgiften - relevant / inte relevant. Kolla instruktionen igen om du blir osäker.
4. Ta ut nyckelorden och skriv om Gudssyn/ Männsiskosyn etc med egna ord.
5. Sätta ihop till en presentation. Jag skulle lägga tid på att hitta illustrativa bilder att prata till.
Tips för de högre delmålen……
För att kunna koppla det vi läser till omvärlden så kan ni använda er av följande sidor:
Globalis - IS
v. 48 Fokus på Tolkning
Den LPP som vi arbetar med just nu heter ju: Texter, tro och tolkning. Vi har hittills pratat, läst och sett klipp om tron i världsreligionerna samt jämfört vilka likheter och skillnader det finns mellan texterna (urkunderna). Men det finns många fler traditioner och tolkningar inom de olika världsreligionerna som påverkar vårt sätt att tänka och leva. Ni ska nu få välja en tradition eller en tolkning inom en av världsreligionerna att fördjupa er i.
Ni kommer att redovisa ert arbete hos Åse på svenskan (se LPP:n Presentera era kunskaper) men ni väljer själva HUR ni ska redovisa. Jag kommer att bedöma er redovisning och detta blir ert sätt att visa att ni har förstått likheter och skillnader inom de olika religionerna.
Ni kommer att redovisa ert arbete hos Åse på svenskan (se LPP:n Presentera era kunskaper) men ni väljer själva HUR ni ska redovisa. Jag kommer att bedöma er redovisning och detta blir ert sätt att visa att ni har förstått likheter och skillnader inom de olika religionerna.
Ert arbete ska innehålla följande:
1. Människosyn inom religionen:
hur ska en god människa vara enligt religionen? Finns det något som människan får/ inte får göra?
2. Gudssyn inom traditionen/ religionen:
Vilka gudar finns det? Vad har man för syn på sin/ sina gudar? Vilken roll spelar guden/gudarna?
3. Högtider/ Ritualer:
Vilka högtider/ ritualer är viktiga inom traditionen? Varför? Finns det några historiska förklaringar till dem?
4. Heliga platser:
Det finns en del platser som är mer viktiga än andra för troende. Vad finns det för viktiga platser som är viktiga och vad finns det för förklaringar till detta? T.ex: I Jerusalem har tre av världsreligionerna sina viktigaste platser inom ett par kilometers område. Vad finns det för förklaring till det och vad blir konsekvensen?
5. Religiösa symboler/ kläder.
Vilka symboler finns i de olika traditionerna och vad betyder de? Det finns även en del klädesplagg som är religiöst laddade. Vilken betydelse har symbolerna och kläderna ur ett samhällsperspektiv, dvs vad kan dessa betyda för människorna som bär dessa?
Delmål 4-6
Ni jämför er tradition/religion med ursprungsreligionen och förklarar likheter och skillnader mellan dem.
Här kommer en lista över mindre religioner samt olika riktningar inom världsreligionerna. Den är inte komplett men kan kanske ge er lite ideér om vad ni vill fördjupa er i.
Hare Krishna-rörelsen
Konfucianism
Daoism
Shintoism
Jainism
Sikhism
Taoism
Sunni
Shia
Lamaism
Amish
Baptismen
Pingströrelsen
Ni använder er i första hand av www.so-rummet.se.
1. Människosyn inom religionen:
hur ska en god människa vara enligt religionen? Finns det något som människan får/ inte får göra?
2. Gudssyn inom traditionen/ religionen:
Vilka gudar finns det? Vad har man för syn på sin/ sina gudar? Vilken roll spelar guden/gudarna?
3. Högtider/ Ritualer:
Vilka högtider/ ritualer är viktiga inom traditionen? Varför? Finns det några historiska förklaringar till dem?
4. Heliga platser:
Det finns en del platser som är mer viktiga än andra för troende. Vad finns det för viktiga platser som är viktiga och vad finns det för förklaringar till detta? T.ex: I Jerusalem har tre av världsreligionerna sina viktigaste platser inom ett par kilometers område. Vad finns det för förklaring till det och vad blir konsekvensen?
5. Religiösa symboler/ kläder.
Vilka symboler finns i de olika traditionerna och vad betyder de? Det finns även en del klädesplagg som är religiöst laddade. Vilken betydelse har symbolerna och kläderna ur ett samhällsperspektiv, dvs vad kan dessa betyda för människorna som bär dessa?
Delmål 4-6
Ni jämför er tradition/religion med ursprungsreligionen och förklarar likheter och skillnader mellan dem.
Här kommer en lista över mindre religioner samt olika riktningar inom världsreligionerna. Den är inte komplett men kan kanske ge er lite ideér om vad ni vill fördjupa er i.
Hare Krishna-rörelsen
Konfucianism
Daoism
Shintoism
Jainism
Sikhism
Taoism
Sunni
Shia
Lamaism
Amish
Baptismen
Pingströrelsen
Ni använder er i första hand av www.so-rummet.se.
v. 47
Likheter, skillnader och Venndiagram
Arbetsgång:
1. Välj vad du ska titta på: Gudssyn, läran, synen på människan, målet med religionen.
2. Välj två religioner att jämföra: judendom, islam, hinduism, buddism.
3. Använd Venndiagram för att göra dina jämförelser.
4. Utgå från utdraget ur PULS religion.
När jag är hemma med sjukt barn så……
…. Arbetar ni med att göra klart era frågor på hinduismen och buddismen samt skriver på era sammanfattningar. Gå in och kolla på LPP:n i Unikum så att ni vet vad det är ni ska kunna. Momentet handlar ju mycket om att kunna se likheter och skillnader mellan religionerna så jag har gjort i ordning en powerpoint som ni kan titta och lyssna på.
(Hoppsan… Det verkar som att ljudet har fallit bort….. Jag har skickat den till er via Vklass, www.vklass.se, så titta på den där!!!)
I klassrummet finns uppkopierade häften med en sammanfattande text om varje religion och dess lära. LÅNA (dvs lämna tillbaka det när lektionen är slut) ett häfte och börja JÄMFÖRA religioner. Skriv upp LIKHETER OCH SKILLNADER mellan religionerna. Arbeta mer än gärna med en kompis!
V. 46
Förra veckan pratade vi lite om bokreligionerna och repeterade dem. Vi pratade också om vad religion är och hur det kan påverka samhällen.
Denna vecka ska vi börja läsa om de cirkulära religionerna. Vi börjar med att repetera grunderna i hinduismen och buddismen. Detta gör ni självständigt genom att titta på klippen nedan samt arbeta med instuderingsfrågor om hinduismen och buddismen.
HINDUISMENS
VAD ÄR GREJEN MED HINDUISMEN
BUDDHISMEN
VAD ÄR GREJEN MED BUDDISMEN?
Arbetsgången för repetitionsmomentet (både bokreligionerna och de cirkulära religionera) ser ut såhär:
1. Läs häftet och besvara frågorna. Ta hjälp av klippen som ligger på bloggen om du behöver hjälp att komma igång.
2. Fyll i symbolmallen. (De religioner du har läst)
3. Sammanfatta religionerna utifrån rubrikerna i symbolmallen. Skriv med egna ord i Word och klistra gärna in bilder. Skriv denna text som en fusklapp så skriv så att ni verkligen förstår!
T.ex KRISTENDOMEN
GUD/GUDAR
HELIGA SKRIFTER, SYMBOLER
BYGGNADER
RITER/ RITUALER
CENTRALA TANKEGÅNGAR
4. Avsluta med att gå in i Unikum och klicka i det delmål som du har arbetat mot. Utvärdera ditt arbete med delmålet genom att skriva three stars and a wish. Vad har fungerat bra? Vad behöver du tänka på till nästa gång?
Detta arbete måste vara klart denna vecka och det ni inte hinner med i skolan får ni ta med hem och göra klart.
V. 45
Vi ska börja med att repetera huvuddragen i världsreligionerna: kristendomen, judendomen, islam, hinduism och buddism.
Nedan hittar ni lite videoklipp om kristendomen, judendomen och islam. Det kan vara bra att titta på dem för att repetera religionerna innan ni börjar läsa om dem.
Abraham - anfadern
Kristendomens historia
Kristendomens grunder
JUDENDOMEN
















Inga kommentarer:
Skicka en kommentar